『Sweater Weather』by Peter Sutherland
2025年1月28日(火)- 2月18日(火)
この度GALLERY TARGETではピーター・サザーランドの展覧会を開催いたします。
9年ぶりとなる今回の展覧会では、写真を使ったコラージュ作品を中心に近作をご披露いたします。
以下、作家の友人で美術ライターのサム・コーマンがサザーランドの新しい作風を解説した文章をご紹介いたします。
「ポルケ、ゲレンデを滑る」
ピーター・サザーランドは父親だ。それは一見、アーティストの創作活動には関係ないように思えるが、実はそうではない。親になると焦点が変わり自分の子どもが主役になるのだ。
子どもが直感的にコラージュを作り上げていく様子を見ていると、嫉妬すら覚えることがある。自分の青春時代の大切さを手放し、その代わりに一瞬の盗まれた時間や、記憶の断片のような、もっと儚いものに惹かれるようになるのだ。
ピーターのキャンバスには、このエネルギーが反映されている。それらは部屋に漂う音楽のように、雰囲気に満ちている。
彼は絵画の革新を追い求めているわけではなく、使い古された親しみやすさに寄り添い、古びたバイカーの革チャップスや、スケーターのボロボロになったカーハートのパンツのように、生活感がある。
また彼は現実の世界やサブカルチャーを冒険する人で、若者文化の境界線を追いかけている。
彼は、自分と同じ道をハイキングしてほしいし、同じ斜面をスノーボードで滑り降りてほしいと思っているのだ。
ピーターがこの展示会用の作品を初めて送ってきたとき、冗談でこう言った。「君は『ジグマー・ポルケ』ならぬ『ジグマー・スロープス』だね!」これはうまく訳せないかもしれない(大抵のテキストメッセージはそうだ)が、その感覚は心に残る。ピーターのイメージへのアプローチは、アイデンティティ形成と結びついているように感じられる。
彼はストリートサインの写真と、手描きのBlack Labelスケートボードのロゴを並置させるかもしれない。それによって、そのマークを自分のグラフィティの歴史へと引き戻しているのだ。
それらの作品は抽象へと進んでいくが、同時にトラッパーキーパー(多彩な装飾が施されたバインダー)のように、外の世界のテクスチャも運んでくる。
たとえば、空っぽのニューヨークの通りや、あるいはコロラドのヒッピー的な風景、例えばキノコの上のてんとう虫のようなものだ。
絵画は通常、孤立したオブジェクトとして扱われ、ギャラリーの中立的な空間にきちんと収められる。しかし、ピーターの絵画はじっとしていない。彼の作品は、落ち着きのない脚を動かす人や、5分だけ空いた父親が何かを作らずにはいられないような、そんなせわしなさを持っている。
彼の作品は注意力の渦を巻き起こし、単なるイメージだけでなく、それを生み出す行為そのものをも捉えていく。
これらの絵画は、彼の制作プロセスの真の手引書のように感じられる。
数多くの月、火の輪、星々を伴い、彼自身の個人的な宇宙観そのもののようでもある。ピーターは普段は写真家だが、これらの作品の中では、彼自身の最も正直なイメージを生み出したのかもしれない。
サム・コーマン
『Sweater Weather』by Peter Sutherland
2025年1月28日(火)- 2月18日(火)
*オープニングレセプション:1月28日(火) 18:00 - 20:00
*1月28日(火)は12:00よりオープンしております
Open: 12:00 – 19:00
*月曜・日曜・祭日休廊
1976年生まれ。
コロラド在住。ドキュメンタリー・フォトグラフィーのテクニックを使い、隠れた笑いや美を撮り続けているフォトグラファーでフィルムメーカー。2001年、ニューヨークのメッセンジャー達を撮ったドキュメンタリー映像「Pedal」を発表。サンダンス映画祭に出品され注目を集める。2003年には「Gator」ことマーク・ゲイター・ロウゴウスキーを中心にした1980年代のスケートボードシーンを追ったドキュメンタリー「Stoked : The Rise and Fall of Gator」で撮影監督を務めた。2004年に初の写真集「Autograf: New York City's Graffiti Writers」、2006年にDVD/フォトブック「Pedal」(共にPower House Books)を発表。以後、精力的に数多くの写真集を発売する傍、「i-D」「VICE」などのエディトリアル、「POPEYE」の連載、ノースフェイス、アディダス、ステューシー、デュラセル、フィルソン、スーリー、ラコステ、パラディウム、シュプリーム、ナイキなどの広告写真を手掛ける一方で、リチャード・プリンスや自身が興を持つアーティストや題材のドキュメンタリーを撮り続ける。
"Sweater Weather" by Peter Sutherland
Jan. 28th (Tue) - Feb. 18th (Tue), 2025
GALLERY TARGET is pleased to announce a solo exhibition by Peter Sutherland,"Sweater Weather". This exhibition, which marks his first in 9 years, will primarily showcase his recent works, with a focus on photo collaged art works.
Below, we are sharing an essay by Sam Korman, a friend of the artist and an art writer, who provides an insightful commentary on Sutherland's new artistic style.
"Polke Hits the Slopes"
Peter Sutherland is a dad. That might not seem relevant to how an artist works, but it is. Parenthood shifts your focus—your kid becomes the star. Watching them piece together raw, intuitive collages can make you jealous, trading the monumentality of your own youth for something more fleeting: a stolen moment, a fragment of memory.
Peter’s canvases reflect this provisional energy. They’re atmospheric, like music drifting through a room. He’s not chasing innovation in painting, but leans into a worn-in familiarity. His work feels lived-in, like an old biker’s leather chaps or a skater’s ripped up Carhartt’s (“My hass is out,” Ali Boulala once said). He’s an adventurer in the world—and in subcultures. He tailgates on the edge of youth culture. He wants you to hike the same path with him, to snowboard down the same hill.
When Peter first sent me pieces for this show, I joked, “You’re the Sigmar Polke of the Sigmar Slopes!” It might not translate well (most text messages don’t), but the sentiment sticks. Peter approaches images in a way that feels tied to identity formation. He might juxtapose a street sign photo with a hand-painted Black Label skateboards logo, dragging the mark back through his history with graffiti. They push into abstraction, but, like a Trapper Keeper, they also carry textures of the outside world—empty New York streets, or maybe some crunchy Colorado hippie shit, like a ladybug on a mushroom.
Paintings are usually treated as isolated objects, neatly contained in the gallery’s neutrality. But Peter’s paintings don’t sit still. They’re restless, like someone with restless leg syndrome or a dad with five spare minutes who has to make something. His work swirls with attention, capturing not just images but the act of producing them. These paintings feel like a real codex of his process—or, with so many moons, rings of fire, and stars, his own personal cosmology. Peter is a photographer most of the time, but in these pieces, he might just have made his most honest images yet.
-Sam Korman
"Sweater Weather" by Peter Sutherland
Jan. 28th (Tue) - Feb. 18th (Tue), 2025
* Opening reception: Jan. 28th (Tue) 6:00 - 8:00 pm
* Exhibition is open to public from Jan. 28th (Tue) 12:00 pm
Open: 12:00 – 7:00 pm
Closed: Sunday, Monday, and Holidays
Born in 1976.
Lives and works in Colorado. Peter Sutherland employs techniques of traditional documentary photography to capture the hidden beauty of ordinary objects and everyday situations. In 2001, he released his first directed film PEDAL which gathered much attention at Sundance Film Festival. In 2003, he worked as a director of photography on Stoked, a documentary film about famed skateboarder GATOR, directed by Helen Stickler. In May, 2004, he released his first book, Autograf: New York City’s Graffiti Writers (powerHouse Books, 2004), to worldwide acclaim. His work can be found in the pages of Vice, The New Order, Dazed & Confused, ANP Quarterly, and Monster Children, and for clients like The North Face, Adidas, Stussy, Duracell, Filson, Thule, Lacoste, Palladium, Supreme, Nike, P.A.M., Dew Tour, and No.6. Sutherland’s favorite director is Werner Herzog, and his own film work has been influenced by both Herzog and Albert & David Maysles’ Gimme Shelter. In addition to Tierney Gearon: The Mother Project (Zeitgeist Films), Peter directed Pedal (powerHouse Books DVD) and is working on a documentary about Richard Prince.